با ضرب و زور نمی توان نویسنده شد

احمد دهقان می گوید: در ادبیات یک فرد می تواند بنویسد اما نمی تواند نویسنده باشد یعنی یک فرد با ضرب و زور نمی تواند نویسنده گردد.

با ضرب و زور نمی توان نویسنده شد

به گزارش خبرنگاران بر اساس خبر رسیده، نشست نقد و آنالیز کتاب مثل شیشه مثل سفال نوشته نرگس فرجاد امین در فرهنگسرای رسانه و فضای مجازی برگزار گردید.

احمد دهقان، نویسنده در این نشست گفت: خیلی خوشحال هستم که برای رونمایی از یک رمان جدی از یک نویسنده جدی در این جا حضور دارم. ظهور یک نویسنده جدی در ادبیات ما یک اتفاق خوب است و امروز آغاز یک نویسنده جدی است. داستان نویسی یک سری فرمول هایی دارد. یعنی ممکن است هر کسی بتواند بنویسد اما داستان خوب مانند یک ظرف پر از در است.

او اضافه کرد: یکی از نکات مثبت این داستان شخصیت پردازی های آن است. آدم ها انگار در این داستان خلق گردیده اند. نکته دیگر درباره این کتاب این است که برخی فکر می نمایند داستان های دینی فقط برای افراد مذهبی و دارای شخصیت های مذهبی است. داستان های ما همیشه مانیفست می دهند. اما نویسنده این کتاب این کار را ننموده است. از این روست که می گویم این نویسنده موفق خواهد شد.

دهقان در ادامه اظهار کرد: برخلاف تلویزیون که آدم ها در آن چهره می شوند و یا به راحتی یک نفر از بین می رود، در ادبیات یک فرد می تواند بنویسد اما نمی تواند نویسنده باشد. بدین معنا که اگر یک کار نویسنده خوب باشد، مردم او را می خواهند و به او و کارهایش روی می آورند. مصطفی مستور نمونه همین مدعاست. یک فرد از جنوب آمد یک کتاب به نام روی ماه خداوند را ببوس نوشت و مردم به او روی آوردند.

این داستان نویس تاکید نمود: یک فرد با ضرب و زور نمی تواند نویسنده گردد. فرجاد امین را مخاطبان می خوانند و این جاست که آزمون او آغاز گردیده است. ادبیات ما به نویسندگانی نیاز دارد که حرفی برای گفتن داشته باشند و جهان را جور دیگر ببینند.

او در ادامه درباره شخصیت پردازی این داستان گفت: این موضوع به خوبی مهندسی و چینش گردیده است. اما درباره حذف یا اضافه کردن داستان این موضوع کاملا سلیقه ای است. برخی مینیاتوری می نویسند و برخی به این موضوع معتقد نیستند.

علی درستکار - پژوهشگر و مجری برنامه های صدا و سیما - در ادامه این نشست گفت: مفاهیم دینی و جذابیت آن ها مانند نمک در غذاست؛ به این معنا که به خودی خود در زندگی همه ما وجود دارد. اما ماجرا چیست که برخی به دنبال این هستند و فکر می نمایند که دین جذابیت ندارد و می خواهند به زور برای دین جذابیت ایجاد نمایند. پیغمبر اسلام و ائمه ما برخوردشان چگونه بوده است؟ چه اصراری داریم که با تعریفی که ما داریم برای دین جذابیت ایجاد کنیم.

او اضافه کرد: پردازش داستان این کتاب خوب بوده است به این دلیل که انتظار و مفهوم آن شاهرگ شیعه است. جوانان ما به طور اتوماتیک از دین گریز ندارند مگر در موارد خاص که بداخلاقی هایی دیده باشند، که در این موارد خاص هم باید بگذاریم جوانان صحبت های خود را بیان نمایند. بنابراین می توان نتیجه گرفت به همان دلیل که جوان از دین فرار نمی نماید می تواند با این داستان ارتباط برقرار کند.

سپس عرفانی دیگر نویسنده حاضر در این مراسم گفت: امروز این که بتوانیم مخاطب را جذب کنیم یک هنر است. این موضوع با توجه به گسترش ارتباطات و حتی داستان های مینیمالیستی بسیار سخت گردیده است. به لحاظ فنی این موضوع از همان ابتدای قصه آغاز می گردد که آغاز داستان باید مخاطب را جذب کند که در این کتاب این جذابیت وجود دارد.

او بیان نمود: یکی از نکات مثبت این رمان این بود که شخصیت های داستان علیرغم این که مذهبی هم هستند اما اشتباهاتی مرتکب می شوند که در پیشروی داستان آن ها هم مانند واقعیت به اشتباهات خود پی می برند. این نکته نشان می دهد نویسنده سعی نموده واقعیات را در نظر بگیرد و سعی و خطا را در شخصیت پردازی ها انجام داده است.

این نویسنده در ادامه اضافه کرد: موضوع دیگر این است که وقتی یک نویسنده جرات می نماید و قدم در داستان های دینی برمی دارد خیلی تصمیم شجاعانه و مثبتی است. ای کاش در داستان های مذهبی هم به نقطه ای برسیم که مخاطب هر نویسنده با هر نوع قلمی را بتواند در این حوزه انتخاب کند و برای موضوعات مختلف این حوزه آنقدر کتاب باشد که توانایی انتخاب بهتر برای مخاطب فراهم باشد.

عرفانی همچنین اظهار کرد: مخاطبان دو دسته هستند. برخی می خواهند آنقدر داستان طولانی باشند تا در داستان غرق شوند و برخی هم معتقدند داستان باید کوتاه تر باشد و از شخصیت های فرعی در رمان استفاده نکرد. اما در رمان مثل شیشه مثل سفال علی رغم وجود شخصیت های فرعی، همه چیز سر جای خودش بود.

در این نشست، نرگس فرجاد امین، نویسنده مثل شیشه مثل سفال با تاکید بر این که تفکر و باور در جهانی امروز بسیار مهم هستند گفت: اگر نویسنده حرفی برای گفتن داشته باشد از سر همین تفکر و باور است که می تواند آن را جاری کند و طبیعتا مردم هم آن را می پذیرند.

او ادامه داد: زمانی که خودم مخاطب ادبیات بودم به حوزه دینی علاقه مند بودم و کتاب های این حوزه را بیشتر مطالعه می کردم. زمانی هم که تصمیم به نویسندگی گرفتم این علاقه من باعث شد در این حوزه فعالیت کنم تا از این طریق به فکر کسانی باشم که مانند من به این موضوع علاقه دارند.

این نویسنده اضافه کرد: در این رمان قصد داشتم تا یک سبک زندگی را بیان کنم. سید داستان کتاب من از چند شخصیت که آن ها را همه ما دوست داریم برگرفته گردیده است.

فرجاد امین با اشاره به موضوع انتظار در رمان خود بیان نمود: مواجهه با شرایط سخت دو نوع است؛ موضوعات شخصی که با دعا و نیایش حل می گردد، و در بعد اجتماعی هم این موضوع با منجی حل می گردد و تنها راه نجات حضور منجی است.

او در ادامه به مسائل مطرح گردیده تاریخ معاصر در کتاب اشاره نمود و گفت: به مسائل و موضوعات دوره معاصر علاقه مندم و آن ها را به نوعی در داستان هایم آورده ام و این موضوعات هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد و تنها علاقه شخصی است.

این مراسم با رونمایی و امضای اثر توسط نویسنده و حاضران همراه بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "با ضرب و زور نمی توان نویسنده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با با ضرب و زور نمی توان نویسنده شد

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید